Nieuwe blog via mail binnenkrijgen?

vrijdag 14 augustus 2015

Killing two birds with one stone

'Killing two birds with one stone' (twee vliegen in 1 klap)

Wat doe je als je een flinke onsteking hebt aan een kies en een goede tandarts is bijna 5 uur rijden? Inderdaad; je stelt het tegen beter weten in nog even uit in de hoop dat het afzakt. Meestal gebeurd het tegenovergestelde, bij mij dus ook.
Er zat niets anders op dan een afspraak te maken voor een wortelkanaalbehandeling. Op de route naar de hoofdstad zijn veel gemeenten waar verschillende trainingen plaatsvinden van mijn programma: de Basis training voor kerkenraden; de Prekencursus voor mensen van de preeklijst; de Pastorale cursus voor pastorale teams. Het lukt uiteindelijk om het bezoek aan de tandarts te combineren met het bezoeken van een Basis training voor kerkenraden.

Als we net de bergen achter ons hebben gelaten, op de grens met Zambia, doemt een vlakte op met een klein stadje. We zijn in Jenda aangekomen, de wind en stof hebben vrij spel omdat vrijwel alle bomen in de wijde omtrek zijn gekapt voor brandhout. Deelnemers aan de training komen uit de wijde omtrek, meest lopend, een enkeling met de fiets. Dat de training om 8 uur begint is dan ook een richttijd die heel ruim wordt genomen.

Bij aankomst om half 11 zijn er 5 deelnemers plus trainer Booker Jata. Terwijl zij vast starten met de les ga ik, naar goed gebruik, met een collega trainer eerst naar de pastorie om daar officieel verwelkomt te worden en als er een predikant is hem te groeten. Hij blijkt  een paar dorpen verderop te zijn,  met alle predikanten uit de classis, in een training om pastorale teams op te zetten en toe te rusten. Dat is een training waar we recent mee begonnen zijn. Goed nieuws dus dat deze trainingen behalve op landelijk niveau ook daadwerkelijk in de gemeente plaatsvinden!

Net als we besluiten om in de kerk de Basis Training bij te gaan wonen komt de predikant thuis. Hij had via via vernomen dat we in zijn gemeente de training kwamen bezoeken en besloot zijn eigen training vroegtijdig te verlaten. Ik verontschuldigde me voor het verstoren van zijn programma, maar daar wilde hij niets van weten. ' Bezoek krijgen is een zegen! Wij voelen ons vereerd met dit bezoek. Er zijn meer dan 1000 kerken waar jullie heen hadden kunnen gaan, maar uitgerekend wij hebben de eer jullie te ontvangen...'  Na hetzelfde nog op 3 verschillende manieren te hebben gezegd krijgen we eerst nog 'ontbijt'. Slappe thee; een combinatie van hete melk, veel suiker en een beetje thee met daarbij een paar witte boterhammen.

De training zelf gaat over Spiritual Life (geestelijk leven). Trainer Booker Jata heeft het goed voorbereid en gebruikt afwisselende werkvormen zodat de betrokkenheid groot is en hij gelijk kan zien of het geleerde ook is begrepen. Wij krijgen regelmatig de vraag of we nog wat willen aanvullen op het onderwerp. Lastige vragen uit de zaal worden door de trainer soepeltjes doorgespeeld naar de predikant. Als het komt op de betekenis van besnijdenis en doop wordt bijvoorbeeld gevraagd waarom besnijdenis nu nog heel regelmatig plaatsvindt al heeft het geen rituele betekenis meer. De trainer kijkt naar de predikant die daarop de betekenis van hygi├źne en preventie van aandoeningen onomwonden uit de doeken doet. Zo zien we maar weer hoe bijbellessen heel relevant zijn voor het leven van alle dag.

Na het middageten vervolg ik mijn weg naar de hoofdstad om de volgende morgen bij de tandarts langs te kunnen gaan. Met een tijdelijke vulling en een zorg minder rijd ik de ongeveer 400 km naar huis. Onderweg steken jongens een soort sat├ęprikker met onbestemd vlees omhoog. Als ik stop om het eens van dichterbij te bekijken vragen ze of ik ook zo'n lekkere snack wil kopen. Op de vraag wat het is antwoorden ze; Birds sir, half chicken. Het blijkt een stokje zwart geroosterde vogeltjes te zijn... Ik mag voorlopig van  de tandarts nog even niets mag eten.
Over een week of  6 hoop ik dit  ritje maken nog een keer te maken voor een tandartsbezoek voor de permanente vulling.

Hopelijk kan ik dan weer two birds killen met one stone!











Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Fijn als je wilt reageren op onze blogberichten.